Fårö i mitt hjärta

Semestern är verkligen snäll mot mig.

Familjen är nu samlad på Gotland och vi har hunnit med ett par underbara dagar på en av mina favoritplatser på jorden – Fårö.

Vi har vänner som äger en fantastisk bit av den underbara lilla ön och är så generösa att de låter oss låna en husvagn eller stuga att övernatta i när vi vill. I år prickade vi in några av sommarens bästa dagar med underbar sol och varmt vatten. Visserligen stormade det rejält en natt och det kändes som om hela ön skulle slita sig och driva iväg mot Estland eller så. Men lagom till vi vaknade var solen framme igen och vi kunde lägga oss i en sanddyn på den ljuvliga stranden.

Kvällarna fyllde vi med glatt sällskap, goda drinkar, bubbel och god mat i magisk solnedgång.

Jag kan inte tänka mig att det är många andra ställen där man får uppleva kvällar då värden åker runt längs strandkanten och hämtar upp gästerna med traktor!

Sedan följde en fantastisk kräftskiva på Fårös smalaste brygga, men som det slitna uttrycket, finns det hjärterum så…och aldrig har det varit så lätt att göra sig av med kräftskalen som denna kväll!

Efter ett antal kräftor och utsökta nyfångade flundror tuffade traktorn runt udden och lämpade av de trötta semesterfirarna vid sina sovplatser.

Kanske borde traktorn bli en del av det trevliga taxibolaget Fårö Cab som vi hade förmånen att åka med de andra kvällarna? Använd dem när ni är på Fårö! Bättre taxiservice har jag inte varit med om!

Dagen efter kräftskivan var det lite mulet, men varmt och skönt ändå. Efter en mastodontfrukost på favoritstället Sylvis döttrar var vi alla så mätta att vi höll på att spricka och för att lätta på trycket beslutade vi oss för att åka till raukarna och promenera av oss det värsta.

Tyvärr var vi inte de enda som tänkt den tanken den dagen och därmed förlorade raukarna lite av sin charm när stranden och kullarna invaderades av busslaster med tyska pensionärer och foppatoffelfamiljer från Borlänge och Skövde.

Trots det promenerade vi en stund och njöt av den magnifika utsikten över Östersjön.

Jag kan inte låta bli att imponeras av utsikten och den speciella känslan av att inte se någonting i horisonten. Det är något jag inte kan se mig mätt på och trots de högljudda Borlängeborna och de vitshortsade gamla tyskarna, njöt jag till fullo av promenaden och upplevelsen.

Fårö är magiskt!

På kvällen tog vi återigen Fårö Cab för en kort tur till ”restauranggatan” i Sudersand och ett besök på  Carlssons. Där åt vi den hittills godaste middagen på semestern – helt suveränt gott och mycket. Tack Carlssons för en toppenkväll!

Och tack också underbara Andreas och Rickard som står ut med att ta emot oss varje sommar! Vi är lyckligt lottade som har er!