Jag hade iallafall snyggast myskudde

20140101-184544.jpg

Sitter i förlig salong på Gotlandsbåten. Runt omkring iscensätts en studie i mänskligt beteende. Människor i flock, föräldraskap – såväl bra som uruselt och människor som inte åker båt för båtåkandets skull utan bara vill att plågan ska ta slut. Idag kan jag konstatera att nyårsdagen är kanske den sämst valda dagen att ta del av denna studie.

Men vi ska ju hem och bilen är med, så alternativen är inte många. Matilda föreslog att vi skulle ”uppfinna” Gotlandsbron och hade t.o.m ett förslag på betalningssystem och bokningsavgifter som skulle tas ut för att finansiera det hela. Det tillägget kom efter att Henke förklarat att det hittills inte funnits nån som velat betala bron som vi tyvärr inte skulle vara först med att ”uppfinna”.
Idén är klockren och jag tycker den känns väldigt 2014…Jag ska be Matilda ta upp det med infrastrukturministern. Kanske på Almedalen i sommar?

20140101-192746.jpg

 

Almedalen ja. Det kommer bli en laddad och spännande vecka i år. Jag ser fram emot den och förväntar mig ett supertal av Sveriges näste statsminister. En solig kväll i juli, i Sveriges näst vackraste stad.
Självklart hoppas jag att denne person är densamme som den nuvarande statsminister och att regeringen får fortsätta sitt hårda arbete med att förbättra Sverige. Vi ser idag hur mycket som blivit bättre under de senaste sju åren och vem vill väl förändra den utvecklingen?

 

En utveckling vill jag dock förändra, och de flesta andra verkar också vilja det om man ska lita på media. Och det är skolresultatens. Framför allt i de kommuner som inte förespråkar valfrihet och inte erbjuder olika skolalternativ. Jag blir olycklig över de så uttjatade Pisa-resultaten och jag tycker det är trist att debatten överhuvudtaget måste föras. Men vad hade ni förväntat er när den stackars flumskoleförstörda generationen plötsligt ska vara tonårsföräldrar och förebilder? Hur trodde man att dessa stackare skulle kunna hjälpa till med t.ex. rättstavningsläxor när de själva fick särskriva fritt, skriva med versaler, strunta i punkter och kommatecken. Bara för att de skulle ha det roligt och mysigt i skolan, inte känna press eller krav från lärare och föräldrar. Jag har skrivit det förr, men jag tycker det är bedrövligt att jag minns mer om myshörnan med kuddarna, den fina moroten jag ritade på mystimmen i 4an, än jag minns om hur vi lärde oss matte, historia eller rättstavning. Hade jag haft betyg, hade jag antagligen kämpat mer för att få bäst betyg och ett skriftligt bevis på min kunskap och mitt flit. Nu gled jag istället runt och tyckte jag var bäst och smartast för jag kunde ju babbla, hade många kompisar och var ganska omtyckt av lärarna ändå.
I Dagens Industri 30/12 gav Tony Fang, professor i företagsekonomi på Stockholms universitet, konkreta förbättringsförslag för svenska skolan och ja, betyg från åk 3 toppade listan. Och jag älskar rubriken på artikeln ”Skolan ska vara slitsam – inte rolig”. Självklart ska eleverna trivas i skolan, men det ska vara tydligt vad som är huvudsyftet med att vara där om dagarna.
Jag gillar också att han tar med vikten av att kommunikation mellan skola och elevernas familjer måste bli bättre. Såväl för inlärning som för att motarbeta mobbing.
Såna här åtgärder är ju lätta att genomföra! Man måste inte uppfinna hjulet igen och det kan inte krävas skolreformer varje gång resultaten går ner.
Vi måste ta de lätta stegen först, så de tyngre kommer mer naturligt därefter. Vi måste också våga erkänna att de usla skolresultaten till stor del är vårt, dvs. föräldrarnas fel. Eller rättare sagt, vi har helt enkelt inte kunnat vara bättre förebilder eftersom vi inte förstår varför skolan håller på att ställa krav och tjata om dåliga resultat. I skolan skulle det ju vara kul och mysigt och det viktigaste var ett snyggt fodral till myskudden.