Fantastisk lärare

DSC00952Idag har jag varit på utvecklingssamtal med min dotter Matilda.

Matilda har en fantastisk fröken som heter Ingela. Storebror Aksel hade också förmånen att ha henne i femman/sexan på Råbergsskolan, så vi vet att hon är alldeles fantastisk.

Båda barnen har haft oturen att gå igenom flera lärarbyten under sina år på Råbergsskolan, men i slutändan har båda fått det bästa man kan få när man går i mellanstadiet. Ingela Junered Rosén.

Ingela är en glad och öppen person med stort hjärta och stora mängder humor. Hon kan skämta med barnen, hon håller suveräna avslutningar/terminsstarter och hon är bestämd i sin ledarroll och ställer krav på eleverna (och föräldrarna!).

Båda barnens klasser har fungerat mycket bra och kommunikationen med Ingela har alltid varit god. Har nåt problem uppstått har vi fått höra det omgående och hon har efterlyst vårt engagemang när det har behövts.

Tänk om alla fick uppleva en sådan fröken! Då skulle de allra lataste och mest uttråkade eleverna få ny energi och inse värdet av att satsa på skolan. Föräldrar skulle känna trygghet med barnens skolgång, men också känna att man måste vara närvarande i den.

Hur kan det vara så olika? Jag har mött lärare som man undrar varför de är lärare och inte står vid ett löpande band på nån fabrik nånstans. Jag har också mött lärare som jag inte under några som helst omständigheter vill ska ha hand om mina barn och vara vuxenförebilder. Vissa lärare är helt främmande för tanken att de är förebilder i allt de gör och kommer att prägla barnen under en lång tid.

Sån är inte Ingela. Hon har den bästa möjliga kontakten med sina elever och hon hanterar föräldrarna på ett föredömligt sätt.  

Tack Ingela för att du är ”vår” fröken!

För er som undrar kan jag berätta att Matilda fick enbart goda omdömen och den enda anmärkningen förstår jag mycket väl…Det beteendet – som jag inte avslöjar – vet jag liksom var det kommer ifrån…äpplet faller inte långt, om man så säger:-)