Behöver vi inte ett litet inslag av amerikansk valkampanj ändå?

Nu rycker det rejält i åsiktstarmen. Det gör det ofta, men ibland lite extra mycket och det gör det nu.

20140122-215239.jpgOrsaken är MAX hamburgerkedja och sociala medier. Det har nog inte gått många förbi att det idag skrivits om hamburgerkedjan som haft den goda smaken (förlåt ;-) ) att upplysa sina anställda om risken att mista den sänkta krogmomsen om olyckan skulle vara framme och S och V vinner valet i höst. Hur det nu skulle se ut eftersom de inte ens vill sitta i samma regering eller har någon gemensam politik. Men hursomhelst, hamburgerkedjans VD och vice VD har uttryckt sin oro för att den sänkta krogmomsen ska tas bort och på ett ganska osvenskt sätt skrivit om det i ett månadsbrev till personalen. Oron är välgrundad och det är inte alls konstigt att en VD i restaurangbranschen känner så i år.

Och sättet att skriva det till sin personal – ja, varför inte?

Vad är det med politik som är så fult i Sverige? Varför vågar vi inte prata politik, ta ställning, visa vad vi tycker eller bära en partisymbol? Varför går inte vi stolta med ”Yes, we can”-knappar eller hänger ut flaggor med bilder på Fredrik, Jan eller – hemska tanke – Stefan – på husväggen under valåren?

Jag har en VD som tycker väldigt mycket, väldigt ofta och väldigt högt. Han tycker allt om alla, han tycker en massa saker om alla samtliga partier, han tycker väldigt mycket om motorer och stora bilar, han tycker väldigt mycket om att jobba. Min VD tycker väldigt mycket illa om fackföreningar, vissa politiker och hastighetsbegränsningar på ”ologiska vägsträckor”. Men, min VD är tydlig med att det är hans åsikter som han delger på sin firma till sina anställda. Och vad är problemet med det? Är det bättre att man hymlar, smusslar och tycker saker som man inte får prata om med sina arbetskamrater och anställda – vem mår bättre av det? Alla våra kollegor vet att han är sån, vi vet att vi på varje personalmöte får en genomgång av aktuell samhällssituation och avgörande politiska beslut för vår bransch – och tro mig, det är inte få beslut som rör vår bransch. Det handlar 20140122-221311.jpgom ROT-avdrag, ränteläge, invandring, arbetslöshet, skatter, bostadsbyggnation, miljö, iinfrastruktur….ja, you name it! Och om allt detta tycker min chef väldigt mycket om att prata om. Men ingen, jag kan svära på det, ingen tar det som en order att man måste tycka som han tycker eller rösta som han säger. Nej, det han gör är att väcka ett intresse och sätta igång funderingar hos sina anställda över läget i samhället, i branschen och i deras egen arbetssituation. Kan någon förklara vad som är fult med det?

Be Sociable, Share!

3 reaktion på “Behöver vi inte ett litet inslag av amerikansk valkampanj ändå?

  1. Vi är bortskämda med dina kloka tankar, stilistiskt formulerade och snyggt presenterade. Så också denna gång!
    Yes, låt oss bli lite mer amerikanska i det här sammanhanget, lite tydligare.
    MAX energi i valrörelsen!

  2. Tack, snälla Lasse! Känns som en osande start för ett kul valår och kanske dags att trycka knappar och flaggor med ditt tjusiga ansikte på? Men håll dem i ett begränsat område i Sigtuna. I resten av kommunen ska flaggorna med Olov vaja :-)

Kommentera