Trendspanare vet

Jag har under ett antal år jobbat på NK glas, porslin och kök. I början på åren hade vi alltid kick-off med företaget och då brukade vi få lyssna på trendspanaren Stefan Nilsson. Han berättade för oss om vad som var på gång runt om i världen och vilka trender vi kunde förvänta oss att få se både i vår egen bransch och i allmänhet.

Han beskrev hur trenderna börjar och hur de sprider sig över världen. Det är ju ingen nyhet att det mesta kommer från storstäderna New York, London, Paris, Milano och sedan sprider sig och når så småningom även Sverige. Sedan tar det ett tag innan nyheten breder ut sig över landet och lagom tills det nya coola når Borlänge är det sedan länge stendött i New York. Men att det tar så lång tid för en trend att skapas är fascinerande och hur kan de förutspås av trendspanarna?

9454_hastlampa_front_design_2005_mikael_lammgard

För snart tre år sedan berättade Stefan hur vi skulle få se mer och mer naturinslag och djur som inredningsdetaljer. Och mycket riktigt –  det tog inte lång tid innan man såg djurformade stearinljus och hästlampor i verklig storlek. Den trenden kommer tydligen delvis från Ralph Laurens hästpoloanknytning som ju funnits ett tag.

Förra året i januari fick vi höra att det i en trend-tidning i New York, minns tyvärr inte vilken, fanns bilder på Försvarets Hudsalva (!?) och ryggsäcken Kånken från Fjällräven. Det skulle bli grymt eftertraktade produkter i New Yorks trendkvarter spådde tidningen. Hmmmm, tänkte jag då. Visst har Kånken haft ett uppsving även i Sverige bland dem som gillar 70-talsstuket, men att den skulle nå fler än de svenskar (skandinaver, kanske?) som har en sliten gammal Kånken hemma hade jag inte vågat tro. Absolut inte att den skulle kunna ta fart utomlands. För mig är den bara hemsk och jag har aldrig ägt nån – jag fick inte saft i sirapsflaskor, heller! – även om jag är i helt rätt ålder för båda 70-talssyndromen.

Hursomhelst satte jag kaffet i halsen i morse när jag såg den här artikeln i SvD (som pga, eller kanske tack vare, vårt usla tidningsbud kommer även på vardagarna sen vi började med vår helgprenumeration…) om att Kånken ska erövra USA! Självklart förstår jag att man använder sig av strategier och varumärkesplaceringar för att skapa trender, men att välja och tro på en sån produkt som Kånken?! kanken.big.hover

Jag vill understryka att det här är bara ett par exempel på vad Stefan Nilsson beskrev för oss och jag har stött på mängder av de andra trenderna som han kunnat förutspå. Han är verkligen hur kul som helst att lyssna på och jag kan varmt rekommendera honom om ni vill vara först med det som kommer att vara supertrendigt år 2012.

Be Sociable, Share!

En reaktion på “Trendspanare vet

  1. Saft i sirapsflaska?! Försök med varm choklad i sirapsflaska med raggsocka utanpå… Och istället för en riktig sittlapp så fick man sitta på gårdagens tidning i en Servus-kasse.

Kommentera