Belgien del 2

Bar7Jag skulle kunna skriva en hel rad inlägg om min resa till Belgien, men det hinner jag ju inte. Väljer därför att skriva lite om de mat- och dryckupplevelser som vi hade.

Första kvällen kastade vi oss in på första bästa hak på en gågata som kändes som om vi var på Gran Canaria och inte i Bryssel. Men de hade musslor och det hade både jag och chefen längtat efter. Och när min chef bestämt sig för nåt, så blir det så oavsett vad övriga vill.

Musslorna var ljuvligt goda och första ölen likaså.  Men servicen var usel och efter att vi fått varsin god Duvel, började ölen ta slut och servitören glömde bort att han hade ett sällskap på 16 personer på sin restaurang. Trist första restaurang-upplevelse i Bryssel alltså.

Kvällen fortsatte med en barrunda och avslutades med en lång, väldigt lång promenad genom hela Bryssel. Promenaden hade inte behövt vara så lång om inte jag och min kollega tappat bort de övriga och gått vilse. Vi var verkligen fullständigt vilse och hade dessutom inte en aning om vilken adress hotellet låg på.

c10Vi gick, gick och gick och tittade lite på kartorna vid busshållplatserna. Men vad vi tittade på förstod jag aldrig eftersom vi visste ju inte var vi var eller vart vi skulle eftersom vi inte hade nån adress till hotellet…

Efter att ha jublat: ”nu känner jag igen mig!” på varje gathörn, men därefter hela tiden inse att det var fel, tog vi beslutet att ta en taxi.

Vi var långt, väldigt långt från vårt hotell och vi förstår fortfarande inte hur vi kunnat hamna där?

Dagen efter hade vi kartläsning till frukost och då gick det lite bättre att orientera sig på stan. Vi shoppade och var turister och åt en god lunch på Grand Place. Även då var ölen ljuvlig!

Efter ett par timmars strosande och shoppande gick mina kollegor tillbaka till hotellet och jag träffade en fd chef/gammal kompis som bott i Bryssel sedan 1995. Han visade mig runt på stan och förklarade att det inte är helt lätt att hitta – nä, det hade jag ju märkt!

För att jag skulle kunna imponera på mina kollegor skulle han visa mig lite bra ställen att besöka på kvällen. Vi tog en drink på hans favorit-ställe och jag förstod fort varför det var det. Det var fullt med vackra män som satt och tittade på varann…Jag uteslöt det stället för kvällen, tror inte det skulle uppskattas av mina rörmokarkompisar :-) Däremot blev pubrundan längs hamnen och klubbstråket mycket lyckad på lördagskvällen och Delirium Tremens med sina 400 ölsorter var populärt av den mindre gruppen på söndagskvällen.

Frites

Efter att ha testat de flesta ställen downtown Bryssel på lördagskvällen, blev nattsömnen kort och söndagsmorgonen väldigt tidig. Så tidig att jag inte hann  med frukosten på hotellet.

Istället blev det en underbart näringsriktig frukost på Spa-banan – frites med majonnäs och stark sås

:-)

Avlslutningsvis vill jag understryka att vi hann med lite kultur också…

Som ni känner till finns det en liten kissande kille i Bryssel, men visste ni att det fanns en kissande flicka också? Misstänker att hon inte är lika berömd som sin manlige kompis…DSC00819