Lagom back in business

Det är en fantastisk känsla att komma tillbaka till jobbet med ny energi och lust att arbeta. Lust att ta tag i saker och nästan en iver att få komma in i rutinerna igen. Så har det varit för mig i år. Och på måndag börjar Matilda skolan och Aksel på onsdag, så då är allt som vanligt igen. Eller inte riktigt som förr, förstås, Matilda börjar på ny skola och en ny period i hennes liv tar fart. Spännande!

Det är också spännande att se vad som händer runt omkring oss i kommunen. Min nyvunna energi verkar nämligen räcka till lite annat än bara jobb, som t.e.x långa och stärkande promenader under vilka jag kan fundera fritt. Tyvärr blir jag visserligen oftast frustrerad och besviken, men ur frustrationen kommer också idéer. Dessa idéer ska jag försöka hantera under hösten – på ett eller annat sätt.

Samma dag som jag kom hem från Gotland gick kommunens (s)tarke man ut med beskedet att han avgår. Inte oväntat, men hans nya uppdrag var inte vad jag hade trott han skulle ta tag i. Men han är en slug person, så vi får se vad han egentligen har på gång inför kommande år med flera val i sikte 2014.

Fredrik i Almedalen 2012

Idag håller Fredrik Reinfeldt sitt sommartal. Det hade varit kul att åka till Gustavsberg och lyssna på det. Han är alltid en inspirerande talare och ger mig nya krafter för att arbeta med politik. Men jag har ju nu lärt mig att leva lite mer måttligt…Lagom med jobb, lagom med annat engagemang och lagom med allt (tur att jag lever i det lilla landet Lagom…) Så för att inte göra slut på all nyvunnen kraft och energi, väljer jag idag en lugn lördag med familjen. Fredrik kan jag lyssna på live ändå på moderat.se.

Denna lördag hade det överhuvudtaget inte varit svårt för mig att fylla med aktiviteter – under veckan som gått har jag bl.a. valt mellan Fredriks tal, Formex-mässan och Sigtuna Litteraturfestival. Formex-mässan för att vi behöver fräscha upp sortimentet i butiken och få ställen är så bra som Formex för att hitta det senaste. Sigtuna Litteraturfestival för att det verkar vara ett toppenengagemang med flera spännande deltagare och seminarier. Men nu ligger jag alltså kvar i sängen med kaffekopp nr 2 och njuter av ledigheten…Kanske får jag med mig Henke till Sigtuna ikväll, så kan vi iallafall lyssna på Wille Crafoord.

Koskådare

Nåja, vi får se vad dagen bär med sig. En promenad ska det åtminstone bli. Kanske får jag se de fascinerande koskådarna som jag mötte förra helgen vid Fysingen.

Den lilla skörden

Hursomhelst blir det inte en svamptur med våra svampproffsvänner som tog med oss ut i skogen förra helgen. Vi har rensat hela veckan och nu dröjer det innan vi vill göra det igen!

Nä, det blir nog lugnt och skönt idag. Det är kanske säkrast att behålla kraften till imorgon när jag ska på Kent på Sjöhistoriska. Ännu en konsert som jag sett fram emot sedan i våras.

Trevlig helg!

Mitt bästa sommarlov :-)

Jag vill faktiskt fortsätta berätta om hur bra jag har haft det. Ni som inte vill läsa om någon annans sköna semester kan sluta läsa nu, ni andra får gärna ta del av mina härliga, lata och lediga dagar denna sommar. Det är liksom det här som är finessen med bloggen – jag skriver och det är upp till dig om du vill läsa.

Jag känner att jag behöver skriva det här nu och ha det som nåt att läsa igenom de mörka, regniga och dystra novemberdagarna.

Det är nämligen så att jag är väldigt nöjd med mig själv. För en gångs skull lyckades jag gå ner i varv ordentligt och verkligen ta vara på ledigheten. Trots den grava söndagsångesten, känns det ändå, nånstans väldigt långt därinne, ganska ok att börja jobba på tisdag. Som varje vinter/vår, sa jag ett par gånger till familjen i våras att i sommar vill jag göra nåt annat än att åka till Gotland. Jag vill se nåt annat. Jag vill uppleva nån annan del av Sverige eller Europa. Men som varje år hamnar vi här ändå. I år t.o.m. tjatade jag med mig Matilda och hennes kompis en vecka tidigare än planerat.

Men Gotland har verkligen varit bra för mig i år och – även om jag vet att många inte tror på det – så har jag inte haft en enda dag med regn, en och annan natt har det regnat och det har varit lite kallare luft, men solen har varit framme varje dag.

Och jag har bara varit. Jag vet att det är ett fånig klyscha, men man måste lära sig att bara vara. Och det har jag lärt mig denna sommar. I början av sommaren tänkte jag att jag skulle motionera dagligen, läsa sjuttioelva böcker, blogga, skriva insändare och t.o.m. jobba lite. Jag har även lovat fundera lite på en del politiska ärenden och komma tillbaka med synpunkter, men oj, vad jag inte har gjort det!

Och jag är nöjd. Mycket tack vare alla roliga upplevelser och trevliga människor som jag haft runt omkring mig. Jag vill t.ex. fortsätta berätta lite om Fårö. Ett outtömligt ämne…

Vår kompis och Matildas gudfar Andreas, tog hand om oss på sitt allra bästa sätt. Under flera år har han berättat om sin jetski som han åkte omkring med när han var några år yngre, hade lite mer hår och vägde kanske nåt kilo mindre ;-) – och i år var det dags för oss att få se den. Han grävde fram den ur ladan, mekade, fixade nytt batteri och körde den till stranden…på ett känt Fårö-sätt.

Han hann med en kort runda innan den la av…

Men som tur är, har vi fler goda vänner med prylar :-) på Fårö, som den ständigt glade och snälle Tom, som var en klippa och hämtade sin windsurfing-bräda och lät Aksel testa den bland proffs-kite’arna på VÅR strand. Aksel blev såld och var jätteduktig.

Ju mer jag tänker på det, desto lyckligare blir jag av att veta vilka dagar vi haft i år, tidigare år och vad vi kan se fram emot nästa sommar igen. Vi behöver inte åka nån annanstans på sommaren. Vi har ju ett eget paradis.

Men till jul kan jag gärna tänka mig Hawaii…

Söndagsångest i dagarna tre

Min underbara semester närmar sig sitt slut och sedan igår morse har jag haft starka känningar av den sk söndagsångesten.

Ångesten kom krypande redan i torsdagskväll när Henke och jag var på konsert med Lars Winnerbäck på Gutavallen. Jag har nämligen sett fram emot konserten sedan i våras och tänkt att det blir ju inte förrän i slutet på sommaren…och nu är det alltså dags för slutet av sommaren.

Konsertdagen var en av sommarens finaste och Henke och jag passade på att njuta av en god middag på tu man hand i Visby innan det var dags för Kung Lasse med sitt band. Oj, va bra det var! T.o.m. en icke-Winnerbäck-frälst Henke tyckte det var toppen.

Som sagt. Konserten var ju i slutet på sommaren och på måndag åker jag hem till en igenvuxen trädgård och ett dammigt hus i Rosersberg. Nu gäller det att ta vara på de två dagarna som jag har kvar här i vårt lilla sommarparadis. Solen passar på att skina från molnfri himmel idag också och det är nästan vindstilla, så stranden känns som ett bra alternativ. Till kvällen blir det nog grillning på stranden eller kanske en rejäl Murrikka-omelett vid stugan.

Igår var hela familjen på middag i Visby och såg på Othello på Romateatern. Vi åt på Lås och Bom, gamla fängelset i Visby och maten kan varmt rekommenderas, men servicen var kass. Tur att vi åt innan middagsrusningen, annars hade vi nog missat föreställningen i Roma. Och det ska man inte missa! Pjäsen var mycket bra, spännande och underhållande. Men det bästa är ändå miljön och scenen i ruinen. Föreställningen börjar kl. 20 när himlen fortfarande är ljus, fåglarna kvittrar och flyger över scenen, ibland nästan överröstar de skådespelarna och mot slutet av kvällen är allt kolsvart, utom scenen och nattfjärilarna som lyser upp i strålkastarljuset. Magiskt!

Oj, nu har familjen vaknat och stranden kallar! Jag får försöka dämpa ångesten med ett dopp i Östersjön. Hör av mig senare.

Fårö i mitt hjärta

Semestern är verkligen snäll mot mig.

Familjen är nu samlad på Gotland och vi har hunnit med ett par underbara dagar på en av mina favoritplatser på jorden – Fårö.

Vi har vänner som äger en fantastisk bit av den underbara lilla ön och är så generösa att de låter oss låna en husvagn eller stuga att övernatta i när vi vill. I år prickade vi in några av sommarens bästa dagar med underbar sol och varmt vatten. Visserligen stormade det rejält en natt och det kändes som om hela ön skulle slita sig och driva iväg mot Estland eller så. Men lagom till vi vaknade var solen framme igen och vi kunde lägga oss i en sanddyn på den ljuvliga stranden.

Kvällarna fyllde vi med glatt sällskap, goda drinkar, bubbel och god mat i magisk solnedgång.

Jag kan inte tänka mig att det är många andra ställen där man får uppleva kvällar då värden åker runt längs strandkanten och hämtar upp gästerna med traktor!

Sedan följde en fantastisk kräftskiva på Fårös smalaste brygga, men som det slitna uttrycket, finns det hjärterum så…och aldrig har det varit så lätt att göra sig av med kräftskalen som denna kväll!

Efter ett antal kräftor och utsökta nyfångade flundror tuffade traktorn runt udden och lämpade av de trötta semesterfirarna vid sina sovplatser.

Kanske borde traktorn bli en del av det trevliga taxibolaget Fårö Cab som vi hade förmånen att åka med de andra kvällarna? Använd dem när ni är på Fårö! Bättre taxiservice har jag inte varit med om!

Dagen efter kräftskivan var det lite mulet, men varmt och skönt ändå. Efter en mastodontfrukost på favoritstället Sylvis döttrar var vi alla så mätta att vi höll på att spricka och för att lätta på trycket beslutade vi oss för att åka till raukarna och promenera av oss det värsta.

Tyvärr var vi inte de enda som tänkt den tanken den dagen och därmed förlorade raukarna lite av sin charm när stranden och kullarna invaderades av busslaster med tyska pensionärer och foppatoffelfamiljer från Borlänge och Skövde.

Trots det promenerade vi en stund och njöt av den magnifika utsikten över Östersjön.

Jag kan inte låta bli att imponeras av utsikten och den speciella känslan av att inte se någonting i horisonten. Det är något jag inte kan se mig mätt på och trots de högljudda Borlängeborna och de vitshortsade gamla tyskarna, njöt jag till fullo av promenaden och upplevelsen.

Fårö är magiskt!

På kvällen tog vi återigen Fårö Cab för en kort tur till ”restauranggatan” i Sudersand och ett besök på  Carlssons. Där åt vi den hittills godaste middagen på semestern – helt suveränt gott och mycket. Tack Carlssons för en toppenkväll!

Och tack också underbara Andreas och Rickard som står ut med att ta emot oss varje sommar! Vi är lyckligt lottade som har er!